Gagne, Brigs ve Wager Öğretim Tasarım Modeli
Gagné’ye göre öğrenme birbiriyle ilişkili sekiz kategoriden oluşan bir süreçtir.
Bu süreçte en basit öğrenme olan işaretle öğrenme hiyerarşinin en başında karmaşık öğrenme çeşidi olan problem çözme ise hiyerarşinin en sonunda yer alır.
1. Dikkat çekme
2. Öğrenciye hedefler hakkında bilgi verme
3. Ön bilgilerin hatırlatılması için hatırlatma
4. Uyarıcı materyalin sunulması
5. Öğrenciye rehberlik etme
6. Davranışı ortaya çıkarma
7. Dönüt-düzeltme verme
8. Kalıcılığı ve transferi sağlama
Gagné’ye göre okul öğrenmelerinde en çok kullanılan öğrenme türleri ayırt ederek
öğrenme, kavram öğrenme, kural öğrenme ve problem çözmedir. Eğitimin en önemli
amacı ise öğrencilerde problem çözme davranışlarını geliştirmektir (Erden &
Akman, 2001). O’na göre öğretmenler ders içi etkinliklerini planlarken önce konu
ile ilgili temel amacı belirlemeli, konuyu alt amaçlara ayırmalı ve öğrencilerin
bu sekizli hiyerarşideki yerini belirleyerek öğretimi buna göre planlamalıdır.
Gagné’nin öğrenme kuramında da öğrencilerin öğrenme etkinliklerine aktif
katılımları ve öğrenmede sorumluluk almaları gerektiği vurgulanmaktadır.
Gagné'ye göre öğrenme, gözlenen davranışlardan dolayı olarak anlaşılır. Öğrenme
insanın içinde(beyninde) yer alır. Bu nedenle, öğrenme sürecinde ne olup
bittiğini anlamak etkili bir öğretim düzeni kurmak için gereklidir.
Gagné'ye göre öğrenme yalnız dış etkilerle değil, iç faktörlerin de etkisiyle
oluşur. Her iki grup faktöründe etkileşimi öğrenme için gereklidir. Öğrenme
sürecinde etkisi olan iç faktörlerin belli başlıları öğrenenin daha önce
öğrenmiş olduğu bilgiler, zihinsel beceriler ve bilişsel stratejilerdir. Gagné
bunlara kişinin duyuşsal özelliklerini de eklemiştir. Bunlar ilgi, tutum ve
değerlerimizle ilgili olan duyuşlarımızdır.

Hiç yorum yok:
Yorum Gönder